(pärast esinemist ETV+ Suvestuudios 11.08.21)
Mis seaduste alusel võib valitsus nii kiiresti muuta ja kehtestada uusi piiranguid seoses COVID19-ga?
Nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse alusel. Antud seaduse § 28 võimaldab valitsusel võrdlemisi kiiresti ja eelneva Riigikogus lugemiseta kehtestada paragrahvist lähtuvaid piiranguid. Piirangud kehtestatakse eraldiseisva haldusaktiga, mida regulaarselt uuendatakse ja täiendatakse. Sellisel moel reguleerib valitsus ühiskonnas tekkinud olukordi operatiivselt.
Kui õigustatud on nõuda vaktsineerimistõendeid, tõendeid läbipõetud haigusest või negatiivset testi juba esimeselt külastajalt?
Antud hetkel tohivad epidemioloogilise kontrollita suletud ruumides viibida kuni 50 inimest, vabas õhus kuni 100 inimest. Mõned ettevõtted kontrollivad aga asjakohaseid COVID dokumente juba alates esimesest külastajast.
Ühest küljest on tegu eraettevõtetega, kus iga omanik tohib kehtestada täiendavaid reegleid enda territooriumil viibimise kohta. Teisest küljest võib ühiskonna jagamine erinevate vabadustega sotsiaalsetesse gruppidesse tunduda diskrimineerimisena.
Vastavalt valitsuse seletuskirjale on kehtestatud piirangud vajalikud, et realiseerida põhiseadusest tulenevat õigust tervise kaitsele. Minu arvates vastab teatud ühiskondliku grupi diskrimineerimine üleüldise heaolu saavutamiseks ühiskonnas Machiavelli teesile „Eesmärk pühendab abinõu“. Kui nõustume Machiavelliga, on kõik korras ja nõustume ka valitsuse tegudega.
Kuidas on lugu õigusega hoida saladuses isiklikku haiguslugu ja enda vaktsineerituse staatust?
Siin keegi meie õigust otseselt ei piira. Te ei pruugi neid isikuandmeid esitada ja võite hoiduda teatud ürituse külastamisest. Isikuandmeid, mida te esitate, töödeldakse ainult ühel eesmärgil: et kontrollida teie üritusel viibimise alust. Neid andmeid ei pea säilitama ega edastama. Teisisõnu, seaduslikust vaatepunktist isikuandmete kaitse seadust ei rikuta.
Kas selle olukorraga seoses tulevad kohtuvaidlused?
Aktiivsed kodanikud kahtlemata proovivad kaitsta enda huve kehtestatud protseduuride raames. Ent 54 varasemalt esitatud kaebusest valitsuse tegevuse kohta pole ükski saanud kohtu hinnangut ja nende osas pole langetatud otsust. Tagasiside puudumine kohtusüsteemilt kindlasti vähendab motivatsiooni kohtusse pöörduda.
vene keeles: etvpluss.err.ee